3 největší mýty o meditaci (a 2 tipy, jak začít a nepřestat)

„Co se má dít, jak mám sedět a musím být věřící?“



Mýtus 1:

Cílem meditace je zbavit se myšlenek.


Nope. Ne, to nejde! Nejde to ani mnichům požehnaným od Dalajlámy na jejich mnohaletý výcvik v ústraní. Cílem není praktikovat bez myšlenek. Myšlenky se ani nemusíš snažit přerušovat, zastavovat či s nimi vůbec interagovat. Co zkoušíme, je trénování jednobodové pozornosti. Směřujeme naši pozornost k jednomu vjemu, pocitu, mantře... Během toho myšlenky přichází a odchází a my je necháváme, ale stále se pokorně vracíme milionkrát za minutu k naší kotvě pozornosti.

Meditační praxe není útěkem od nepohodlí a bolesti. Není nuceným vyklidňováním se a přehlížením bolestivých impuzů (moje učitelka Ashley Turner to nazývá „feel-good escapismus“). Naopak bych ráda vyzvala kamarádky a kamarády, aby zkoumali emoční a fyzické nepříjemno jako vstupní bránu objevování a poznávání sebe sama.

Yup. Meditací se učíme zvyšovat naší kapacitu a toleranci vůči nekomfortním emocím. Už nejsme jako cyklista, který honem začne šlapat rychleji, aby jim ujel. Díky fyzické praxi ásan i sezení v meditaci se seznamujeme se somatickými, tělesnými projevy emocí – emocí, které jsou spjaty s našimi traumaty. Učíme se pozorovat tuto dříve potlačovanou bolest z nesoudícího, láskyplného místa. Tělesné vjemy, ostré reakce a všechny nepříjemné zkušenosti vítáme a zůstáváme přitom naplněni bezpodmínečnou láskou a soucitností sami k sobě. Zažíváme zranitelnost, naštvanost i smutek a zahalujeme je do peřinky přijetí. Jupí, ta úleva.


Mýtus 2:


NĚCO se má dít. Při meditaci mám zažívat něco mystického či změněné stavy vědomí. Když to tak nemám, dělám něco špatně.


Nope. Nemá se dít nic a nejspíš nic špatně neděláš. Během samotné meditace spíš než osvícení zažiješ nudu, přesezenou nohu a podráždění z toho, že se nic neděje. Poznáš netrpělivost, iritaci ze zvuků od sousedů nebo štěkot psa. Může to být nuda. A je to sakra těžké. Ale to nevadí! Dovol tomu být těžké a nuda, ať si! Meditace je o tom, co se děje těch ostatních 23 hodin tvého dne, kdy nemedituješ. V meditaci připravuješ půdu pro změny mimo meditaci.

Yup. Ale ano, můžeš zažívat stavy plné anandy, blaženosti. Ale ad 1) není to cíl a ad 2) nehledej je, nedávej jim význam, to si zase jen hraje mysl a ego.


Mýtus 3:


Měla bych být věřící, cvičit jógu a umět sedět v lotosovém sedu.


Nope. Meditaci nemusíš brát jako spritiuální praxi, pokud nechceš. Můžeš přistupovat k meditaci spíš jako k tréninku pozornosti. Má zcela prokazatelné účinky na mozek a posléze většinu tělesných systémů; nervový, lymfatický, imunitní i reprodukční. Víc o tom v intro videu tady.

Nemusíš ani nijak speciálně sedět či praktikovat ásany. Můžeš sedět na židli či ve skříženém sedu s podloženým zadkem a koleny, aby ses mohl/a do sedu hezky uvolnit a vydržet se nehýbat.

Yup. Věřit ale můžeš: v Krista, Buddhu, Alláha, Šivu a Krišnu, přírodu, Vesmír, vnitřní bohyni, sílu měsíce a slunce... ásany pomohou k tomu, abys mohla pro svou meditaci sedět pohodlně a klidně. Lotosový sed správně nastaví pánev a páteř pro jemněhmotné proudění.





Tipy, jak začít 1. Zasveť meditaci fixně a pravidelně několik minut v průběhu tvého dne. Například rise, pee, meditate, vstát, vyčurat a meditovat :)) nebo right after work, rovnou po práci, jak učí David Ji. Začni na 5 minutách, klidně. Jsou to ale minuty, ve kterých sedíš se záměrem otočit pozornost směrem dovnitř.


2. Pusť veškerou snahu o výsledek, připoutanost, představy... a jen nech být. Když začínáme meditovat, jdeme na to často se snahou, jako bychom šli do nějakého tréninku. Může to fungovat a podobně jako u ásanové praxe se můžeš radovat ze změn, které vidíš na začátku... ale má to své nástrahy! Snaha = ego a honba za výsledkem. Neboli útěk od přítomného okamžiku do budoucnosti, což nás blokuje od prožití současného okamžiku:) Se snahou začne být praxe prchlavá, nepostižitelná dřina, na kterou potřebuju spoustu času, najednou je to děsná práce a tyvogo je z toho další nárok a úkol.


Meditovat spolu můžeme zde:


Úvod do meditace (9:32 minut).


Meditace den I.: Mindfulness, všímání a ladění se (16:48 minut).


Zítra a pozítří budou následovat další:


❤ meditace pro sejmutí tíhy v srdci,

❤ meditace pro ukotvení a spojení se Zemí,

❤ o víkendu přijde prodloužená celostní relaxace, hluboce transformační jóga nidra pro změnu vzorců chování a uvolnění smyček myšlení, ve kterých jsme chycení a k manifestaci hlubokých změn a přání...

❤ a jako BONUS přijde druhé hodinové video z Rezi.Dance Komařice na téma Důvěřuj, baby!

❤ ať máme vše pohromadě, zde je první video na téma Strach. Mimochodem, strach mám pořád, ale učím se meditovat a důvěřovat a nahrávat dál! Každopádně děkuji za shovívavost. Ve studiu společně to jde lépe!


Jestli chceš meditace dostat do mailu, přihlaš se na homepage dejsipokoj.cz úplně dole.


Om om


Pokud chceš v meditaci pokračovat hlouběji, těš se spolu se mnou. Připravuji ucelenou meditační výzvu s live ranními meditacemi, skripty a exkluzivními videi pro omezený počet kamarádek a kamarádů ❤

Pokud mě chceš podpořit už teď, budu samozřejmě ráda! Výměnu energie můžeš provést na čísle účtu 1967237053/0800.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • makefg
  • fb