7 věcí, co (ne)dělat, aby ti při karanténě nejeblo

Pomoc! Mám depku! Aneb Jak pečovat o své mentální zdraví při lockdownu


1. RITUALIZACE, nikoli nucení se do rutinního programu


Bylo mi jasný, že když si začnu dělat rešerši pro tenhle článek, všude na mě budou vyskakovat rady jako „dodržuj režim“.


MY ASS dodržuj režim!


Je mi zle! Sotva vstanu! Nemyla jsem se tři dny! Na chlupech na nohou bych mohla strouhat parmazán!


Samozřejmě teď po Tobě nikdo nemůže chtít, abys vstávala v pravidelnou dobu, dodržovala hygienu a jedla zdravě. Dál.



Co navrhuju já, je vykašlat se na TEROR těchto civilizačních výdobytků. Dřív se královny taky koupaly jednou za měsíc (a ty jsi Queen!).


Zaprvé si přestaň vyčítat, že odpočíváš, lenošíš, lelkuješ, hniješ. Zadruhé když už lelkuješ, dělej to pořádně. Mentálně zastav a chvilku dej i hlavě pokoj. Není životně nutné, aby sis v hlavě přeříkávala všechny aktivity, které bys mohla dělat. Tak si je napiš na potom a pak si opravdu odpočiň.


Radši navrhuji vnést do Tvých dní ritualizaci, což je pro mě mnohem léčivější a povzbudivější, než snažit se o pitomou výkonnost a produktivitu.


Rituál je něco, co je pro Tebe útočiště. Co voní, dělá Ti dobře, kde si oddychneš.


Můžeš si sedat na svůj speciální polštářek, zapálit svíčku, vyvonět si prostor kolem sebe.


Nebo vana, pěna, voňavý mýdlo, kapky horký vody bubnující na Tvé tělo = bezpečné, klidné a léčivé podmínky.


Strom v parku, kam si budeš chodit každý den chvilku něco přát.


Ritualizace je pro mě to, že mám posvátný prostor a čas, kdy vím, že odkládám všední starosti. Kdy se jdu naladit na vibraci čirosti, kdy se modlím, prosím o vedení, vkládám do každé buňky svého těla důvěru a nakonec si tvořím záměr.


Rituál může být i mytí nádobí, když u něj skutečně budeš přítomná. Ale možná bych se pro začátek držela něčeho vznešenějšího.




2. POHYB!!!!!


Tendence je samozřejmě přesně opačná: zakempit se v postýlce a už nikdy, nikdy nevylézt.


Potřebujeme ale pohnout zadkem. Do těžký online lekce se při depce vůbec nenuť. Akorát by ses hejtovala, že ti něco nejde tak, jako tý dokonalý jógínce na videu.


Pusť si spíš nahlas (HODNĚ NAHLAS) hudbu a tanči. Zkus se strašně zpotit. Znázornit ten pocit, co máš. Házet rukama a dupat. Nebo se naopak unaveně ploužit. Úplně kašlat na to, jak to vypadá. Třeba se dokonce i rozesměješ, protože budeš skákat jako popcorn na pánvi v epileptickym záchvatu. Já mám i svůj VIBE HI playlist, který si pouštím, když začnu pozorovat temníčko. Tady ho sdílím, ale je fakt můj, takže Tobě vůbec nemusí dělat dobrej pocit kolem srdce jako mně. Udělej si svůj a pošli nám ho!


Další varianta je procházka a příroda. My máme pejska a Stromovku pár set metrů od domu, takže tam chodím regulérně objímat stromy pod záminkou, že jdeme aportovat klacíky.


Takže opravdu vědecky ověřená rada při depresích je: ihned se uchýlit k pohybu.


V 10 dnech v pokoji si budeme společně udržovat motivaci k tomu se i doma dokopat na jógamatku. A taky zažijeme svíjecí Ecstatic dance párty s djkou Dash. To bude taková sranda holky. Už nás vidím v těch malých zoomových okýnkách, jak trsáme ❤️



3. VDĚČNOST


Všichni to už četli, ale nikdo to nedělá (bych řekla?). Deník vděčnosti znamená si každý den napsat 3 věci, za které jsi vděčná. Varianta je i říct si je nahlas a vnitřně je opravdu prožít.


Ukázalo se, že už za 14 dní mají lidi praktikující vděčnost zvýšený pocit pohody a wellbeingu.


Často nepotřebujeme víc aktivit a lepší okolnosti, abychom byli šťastnější – stačí uznat a nasát to dobro, co už v životě je. Neznamená to ignorovat to špatné. Znamená to trénovat mozek vidět to, co máme.


Napiš si to hned a ať je to upřímný (jestli Tě dnes prostě nedojímá to, že máš horkou vodu ve sprše, tak si to nepiš).


Dneska jsem opravdu upřímně vděčná za kafe, za Netflix a za to, že nikam nemusim.



4. KVALITNÍ SPÁNEK


Ke spánku toho moc kázat nemůžu, protože binguju velmi ráda do noci a ač brzké vstávání miluju, tak ho příliš nepraktikuju.


Co je podle mě ale dobré se naučit, je před spaním a po probuzení nepoužívat mobil. Tolik těch impulzů, které se k Tobě ze sítí hned dostanou, Tě zahltí a mohou úplně změnit rozpoložení a energii Tvého dne. Je úplně zbytečné koukat na highligthy a chlubeníčka lidí na Instagramu, na Covidové/volební zprávy, reklamy a hlavně na práci hodinu před spánkem a po probuzení.


Radši si dej pár desítek minut psaní do deníčku vděčnosti, projeď si zpětně svůj den a po ránu si nech u čaje dojet sny při zírání z okna!